I CAN. I WILL. I WON.
Mirjam heeft Dakar 2022 damesklassement gewonnen! Beluister hier haar eerste reactie
Mirjam heeft Dakar 2022 damesklassement gewonnen! Beluister hier haar eerste reactie
TWEE CRASHES OP EEN DAG
Bij de fabrieksrijders aan de top wordt er deze Dakar continu stuivertje gewisseld als het om de koppositie gaat. En nog steeds is alles mogelijk in het klassement.
Bij de dames in de Rally2-klasse is Mirjam eigenlijk vanaf de proloog voluit gegaan en heeft ze haar ervaring en haar vastberadenheid laten zien.
Daardoor kon ze afstand nemen van haar directe vrouwelijke concurrenten en daar is ze nu blij mee. “Het lag geheel in de besproken tactiek maar normaal geef ik niet alles op dag één. In Nederland heb ik daar echt op getraind samen met mijn trainer Thorsten; ‘vanaf de eerste seconde totale focus, Mirjam!’, zei hij telkens.
The scene was set for the last big fight
Na de twaalfde etappe blijkt Mirjam inderdaad in gevecht geweest, vooral met zichzelf. “Dit soort terrein is zo ontzettend mijn ding! De duinen waren majestueus, geweldig. Het rare was; de hoge, zachte en moeilijke duinen daar surfte ik zo doorheen, heerlijk. Maar toen… kwamen de kleine en lagere duintjes en daar ging het niet één keer maar twee keer volledig fout, waardoor ik van mijn motor vloog. Ik voel het goed, bij de tweede crash heb ik mijn schouder en schouderblad behoorlijk geblesseerd. Door die hele toestand heb ik ook nog een tijdstraf gekregen doordat ik te hard reed.
Slim
Bij binnenkomst in het bivak is Mirjam met een herstel-shake richting de fysio gelopen om daar eens goed naar te laten kijken. Er lijkt niets ernstigs te zijn met de schouder maar pijnlijk is het wel.
“Nog één dag, nu alles heel houden en opletten want, de Dakar verbergt veel verschillende verrassingen!”, besluit Mirjam.
Ze rijdt misschien niet het snelst, ze rijdt misschien niet het mooist maar ze rijdt wel het slimst!
Special 374km – verbindingsroute 383km – totale route 757km
Na een bijzonder korte nacht en een lange route richting de special wacht Mirjam en haar collega’s prachtige landschappen in de meest mogelijke kleuren. Maar of zij er echt oog voor hebben is nog maar de vraag. Want deze special belooft één van de snelste te worden. Maar, haastige spoed is zelden goed. Er zal namelijk ook nogal wat navigatietalent vereist zijn om aan de streep te komen.
Gisteren had de special stage alles wat een Dakar etappe hoort te hebben. Mirjam omschreef de dag als volgt: “Wat een prachtige dag. Heel veel mooie, hoge, zachte en hele moeilijke duinen, op een gegeven moment dacht ik: ‘Echt? Zo hoog? Zo steil? Maar dan zag ik iemand helemaal op de top staan en dan dacht ik: ‘Oké, als een ander het kan, dan kan ik het ook’.”
Tot aan de tankstop reed ze met ontzettend veel plezier. Daarna reed ze een lange tijd alleen. “Als ik langere stukken in mijn eentje rij, dan lijk ik wel in te kakken. Samen rijden met meerdere rijders is veel leuker op die lange stukken, je tilt elkaar dan echt naar een hoger niveau doordat je elkaar toch uitdaagt”, liet ze weten in het bivak.
Wat een verschil van etappe met gisteren
Vandaag, tijdens de negende etappe, reed ze veel op met haar Argentijnse en Canadese teamgenoten maar daardoor reed ze eigenlijk de gehele dag in het stof. Maar echt tijd om ‘in te kakken’ zoals gisteren had ze niet. Mirjam: “Eigenlijk was het een saaie dag maar wel eentje waar ik continu alert moest blijven door het stof. Ik heb van alles geprobeerd om andere rijders af te schudden en dat kost tijd als het zo stoffig is. Vervolgens verloor ik ook nog eens tijd omdat ik naar de juiste cayon zocht.”
Uiteindelijk weet ze haar Argentijnse en Canadese teamgenoten, die zich als ware bodygards aan haar vast leken te klampen, van zich af te schudden. “Door het vele stof moest ik op een gegeven moment op volle snelheid strak in de rem waardoor ik ín de duin reed in plaats van óp de duin. Ik reed zó hard, lette even niet op, zag de duin te laat en reed er vol in!”, vertelt Mirjam.
Verder maakte Mirjam eigenlijk weinig mee. In het bivak maakt ze alles gereed voor de dag van morgen. Ze moet uiterlijk om 7 uur, plaatselijke tijd in bed liggen, want morgen vertrekt de eerste motor uit het bivak om 03.50 uur.
Mirjam weet haar voorsprong goed te verdedigen en finisht, voorlopig, als 59ste motorrijder.
De live timing van de organisatie laat een prachtige vlakke lijn zien, een teken dat Mirjam heel constant rijdt. Zeker in het eerste deel van de etappe kun je je horloge er bijna op gelijk zetten. De duinen, het zand en het navigeren is haar op het lijf geschreven en dat lijkt zich nu eindelijk uit te betalen.
Terwijl Mirjam na het finishen van deze etappe, via de verbindingsroute naar het bivak van Wadi-Ad-Dawasir rijdt, is duidelijk dat ze ook vandaag weer de snelste Nederlandse motorrijder is. Daarnaast heeft ze haar voorspong in het damesklassement uitgebouwd tot bijna 3 uur en 10 minuten!
Nu is het niet voor niets dat men zegt dat een Dakar pas gedaan is als de laatste meters zijn gereden maar dit dag-resultaat geeft de burger moed.
RIYADH > AL DAWADIMI
Stage 7
Special 401km – verbindingsroute 299km – 700km
Duinen! Nadat de motorrijders eigenlijk de laatste twee etappes nog niet echt van de duinen hebben mogen genieten, mogen ze vandaag hun hart op halen. De dag na de rustdag belooft de special een volledig nieuw terrein voor iedereen, beginnend met zo’n 100 kilometer aan zand en duinen.
Navigatietalent heeft hier natuurlijk een absoluut voordeel.
Waarom een rustdag een rustdag heet is eigenlijk niet geheel duidelijk. De monteurs maken zich op voor een uitvoerige onderhoudsbeurt aan de motor en Mirjam zelf is druk met allerlei ‘randzaken’ die ook erg belangrijk zijn.
“Ik loop met wasjes heen en weer, om te zorgen dat alles weer fris is voor week nummer twee. Over het algemeen maak ik van rustdagen gebruik om weer zo uitgerust mogelijk en goed voorbereid aan de start te staan van de tweede week. Dus ik probeer de etappes van die week een beetje in te schatten, ruim op en maak mijn tassen in orde zodat ik exact weet waar alles ligt en opgeborgen is.”
Mirjam vertelt verder: “Een bezoekje aan de fysio is ook geen overbodige luxe na zoveel kilometers op de motor. En dan heb je natuurlijk ook nog andere ‘plichtplegingen’ zoals afspraken, internationale interviews, tv-opnames, fotografen die nog even wat plaatjes willen schieten. Meestal lukt het me ook nog wel om even een bakkie koffie te doen bij deze of gene want de Dakar voelt toch eigenlijk altijd als één grote familie.
Maar, daarna is het ook klaar met alle randzaken en wil ik graag weer lichamelijk en met m’n koppie in de ‘wedstrijdmodus’ zien te komen. Er wacht ons nog een hele pittige week en ik ben mij er wel bewust van dat er naar me gekeken wordt en dat men zich op mij focust.”
Dus is Mirjam vanaf nu tot aan de finish weer in het ritme:
slapen-eten-drinken-rijden-en herhalen.
Mirjam is ondertussen via de openbare weg weer teruggekeerd in het bivak van Riyadh. Ze zit lekker aan een bord pasta, de afgelopen twee dagen te overdenken. Ze laat weten dat zij zich had verheugd op deze etappe, vooral op de duinenpartij. Maar ja…
GEEN GARANTIE
“Ik had me zeker op deze dag verheugd, ook gisteren was het een mooie dag met heel veel uitdagingen. Maar er wordt, zeker in de Dakar rally, niet zomaar een special geneutraliseerd. Dat wordt enkel gedaan als de organisatie niet meer garant kan staan voor de veiligheid van de deelnemers.”
ONGEWILD RACEN
Ze reed vandaag de route die de trucks en de auto’s gisteren reden, en daarna wordt een special niet echt ‘geëgaliseerd’, zeg maar. Mirjam over de stage nummer 6: “We hebben enkel het eerste gedeelte van de special kunnen rijden en dat was een drama. Ik had niets te vertellen over de motor, de sporen waren zo diep! Die hele route is kapotgereden, overal onverwachte gaten en stenen. Ik keek erg uit naar de dag van vandaag maar nu ben ik er wel blij mee dat ze deze stage hebben geneutraliseerd bij km 101. Je moest zo voorzichtig rijden, dat is niet leuk meer. Ik wilde vandaag toch al voorzichtig zijn maar ongewild ga je toch mee met de rest en ga je toch racen met anderen om je heen.”
BESTE NEDERLANDER
De definitieve uitslag van de etappe van gisteren (etappe 5, donderdag 6 januari) is ondertussen bekend gemaakt. Ook daar moest de organisatie de wedstrijd stilleggen. Mirjam heeft een 56ste tijd algemeen, en een 28ste tijd in haar klassement (Rally2) geklokt. Daarmee is ze niet enkel de beste in het damesklassement maar ook gefinisht als de beste Nederlander.
Zojuist ontvingen wij bericht uit de special stage dat deze op kilometer 101 stil is gelegd. De reden zou zijn dat de stage te gevaarlijk werd… wordt vervolgd…
Special 404km – verbindingsroute 214km – totale route 618km
Als afsluiter van de eerste raceweek staat de tweede loop-etappe rond Riyad op het programma. De motoren en de quads wisselen vandaag van etappe. Dat zal betekenen dat de motoren te maken krijgen met een hele zware ‘kapotgereden’ stage.
Scherp blijven en je concentreren op navigeren is belangrijk nu. Het middelste gedeelte van de special bevat een zee aan duinen, dat wordt genieten!
Maar, de dag vóór de rustdag, wordt in de Dakar standaard als ‘bijltjesdag’ aangemerkt… en dat is niet voor niets.
Vandaag is Mirjam, en alle motoren en quads, begonnen aan een andere etappe dan die voor de auto’s en trucks. Ze rijden een lus en komen weer terug in hetzelfde bivak in Riyadh. De eerste 300km zijn hoofdzakelijk snelle paden met stenen en rotsen, het soort ondergrond waar ze gisteren mee geëindigd zijn. Het is wel belangrijk dat Mirjam nog wat energie bewaart voor de laatste 40 kilometers want dan wachten de geliefde duinen op haar!
ZANDSTORM -> race gestopt op 266.8 km
Zojuist ontvingen we een bericht vanuit de duinen in Saudi Arabia dat de race gestopt is op 266.8 km in verband met een heftige zandstorm…
Mirjam reed op een 53ste positie algemeen in de wedstrijd, als snelste dame en ook de snelste Nederlandse motorrijder toen deze werd stilgelegd
De vierde etappe was een zware etappe, Mirjam weet ook deze etappe weer zeer consequent te finishen, uiteindelijk nam ze de 61ste positie in. Wel ontving ze een straftijd van 4 minuten, wegens het overschrijden van de snelheidslimiet.
“Ik zag wel op tegen deze etappe en ik vond het ook ontzettend pittig. Doordat je weet dat het de langste etappe is, waarvan je eerst door de duinen rijdt maar in je achterhoofd weet dat er aan het eind nog een lang en gevaarlijk snel stuk komt.
Uiteindelijk was het gedeelte in de duinen mooi en fijn rijden, het zand was niet zo zwaar doordat het niet zo vochtig en nat was. Geconcentreerd blijven was heftig vandaag. Het was een hele lange dag, ik ben nog aan het herstellen van alles en dat vraagt ook veel van je lijf. Maar ik ben er, en dat is het belangrijkst!”, laat Mirjam weten vanuit het bivak in Riyadh.
Ze rijdt vandaag ook weer een hele mooie constante race. Het klassement van de motoren is dit jaar in de Dakar voor de eerste keer eigenlijk in twee categorieën gesplitst. De GP-klasse ofwel de fabrieksrijders, en de Rally2-klasse, de klasse waar Mirjam in rijdt. Wij geven jullie telkens het resultaat in het algemeen klassement door (GP en Rally2 gezamenlijk).
Vandaag is Mirjam als 52ste motorrijder gefinisht. Maar zij neemt daarmee ook de 25ste plek in het Rally2-klassement in. En… gaat aan de leiding in het Womens Trophy-klassement. Ondanks, hopelijk, de laatste griepverschijnselen komt ze steeds beter in haar Dakar-ritme.
Mirjam: ”Tot aan de tankstop vandaag, heb ik in mijn eentje gereden. Daarna kon ik aanpikken bij twee snellere rijders. Ze waren inderdaad erg snel maar het lukte mij om erachter te blijven rijden. Uiteindelijk vond ik het erg prettig rijden op deze manier. Zo blijf ik scherp en gefocust. Dat vind ik ook het mooie aan rijden in een competitie; je weet eigenlijk wel dat die ander sneller is, maar je doet het uiterste om erbij te blijven, je wilt niet lossen of opgeven.
Maar als je aanpikt bij andere rijders moet je wel zeker weten dat je het rij-niveau aan kunt, anders ga je boven je kunnen rijden en fouten maken. Je moet ook fysiek sterk genoeg zijn om het rijtempo bij te kunnen houden, zo niet, dan vraag je om problemen!
Het was vandaag ook weer een hele intensieve dag, fysiek zwaar en een special waar je continu gefocust moest blijven. Lange snelle zandpaden en dan weer duinen en kamelengras. De duinen zijn nog steeds nat door de regenval, dus superzwaar met diepe sporen die je normaal niet hebt als je rond de 50ste positie rijdt. Dat maakt het heel zwaar én je moet heel anders rijden op deze ondergrond.
Ik rij nu één versnelling lager zodat ik, wanneer ik over de duintop heen ben, vol het gas erop moet houden omdat ik anders geen tractie heb in deze diepe sporen en dat zware zand. Dat is de enige manier om de motor recht te houden en de controle over de motor te verliezen.
Doordat Mirjam niet echt de mogelijkheid had om tijdens de shakedown de motor goed te leren kennen en af te laten stellen, zijn de motor en zijzelf elkaar tijdens de etappes beter aan het leren kennen. Zo kon zij vandaag aan de monteurs weer een aantal door te voeren technische en elektrische wijzigingen doorgeven. “Zo worden er elke dag weer kleine stapjes gemaakt, overal en bij iedereen. Ook bij mij! Veel kleine stapjes zorgen er ook voor dat we vooruit blijven gaan!”, laat Mirjam vanuit het bivak in Saudi Arabia weten.
Nadat Mirjam gisteren ‘overleefd’ had, een goede nachtrust kon nemen en voor aanvang van de special paracetamol in had genomen, leek Mirjam enorm opgeknapt.
“Ik heb een mooie dag gehad! Dit is mijn terrein. Eigenlijk heb ik de hele dag, samen met een andere motorrijder, heerlijk door de duinen gereden. Gisteren hebben ze mijn vering nog aangepast en daar heb ik vandaag zeker profijt van gehad. Over de gehele dag heb ik een paar paracetamol-tabletjes genomen en zo lukte het mij om de griep te onderdrukken.”
Het was voor de deelnemers vroeg vanmorgen en dat is voor morgen zeker weer het geval. Doordat het marathonbivak letterlijk en figuurlijk in ‘het water viel’ moesten de deelnemers wel geloven aan lange verbindingsroutes richting het bivak van Al-Qaisumah. Het was wederom verschrikkelijk koud op de verbindingsroute maar… nu was Mirjam daar helemaal op voorbereid.
“Ik heb mijn spullen alweer geordend en klaarliggen voor morgen, ik ga nu een lekkere warme douche nemen, lekker wat te eten halen en ik duik vroeg het bed in. Op naar de dag van morgen”, laat Mirjam nog weten.
En dat is exact wat zo belangrijk is, de ‘Dakar-mantra’; douchen, eten, slapen, rijden en herhalen…
#40 Mirjam Pol- 51ste plek, 2e etappe.
De allereerste echte etappe van #dakar2022 bleek voor Mirjam één grote uitdaging, op alle fronten. Fysiek, psyche en techniek, alles moet met de neus dezelfde kant opstaan en dat bleek zondag nogal een uitdaging.
Als we haar zondag spreken is het al snel duidelijk dat ze ziek is. “Brrr, ik heb het telkens zo koud, het was vanmorgen nog niet eens 5 graden”, vertelt ze met een schorre stem als ze uitlegt dat ze de griep te pakken heeft. “Dit was echt een zware dag, wat een begin van de rally. Tijdens de proloog had ik al het gevoel dat ik telkens een ‘plaatje’ achterliep met navigeren en mijn instrumentenpaneel, nu weet ik dat wel zeker! Mijn apparatuur stond niet goed afgesteld en dan is navigeren niet makkelijk, kan ik je vertellen! Op een bepaald punt had ik echt geen flauw idee waar ik was en dan is het vinden van een waypoint niet te doen. Uiteindelijk, tegen al mijn principes in, kon ik niet anders dan mijn verlies pakken en 15 minuten straftijd incasseren voor het niet vinden van een waypoint. Vandaag was niet mijn dag, het kwartje leek gewoon niet te vallen, ik was niet fris en fruitig. Dat heeft waarschijnlijk te maken met m’n grieperige gevoel.”
Toch wist Mirjam zondags (special 1B) ‘de schade’ aardig te beperken. Doordat bijna het gehele deelnemersveld moeilijkheden had met het navigeren, hield Mirjam zich op papier en in de uitslagenlijst goed staande. Inclusief haar straftijd van 15 minuten, mag ze de tweede special als zesenzestigste motorrijder aan de bak. Dat is geen slechte uitgangspositie. Nu maar hopen dat zij zich weer wat beter voelt…
Maandag 3 januari; de eerste keten duinen in deze editie!
De duinen zullen de toon zetten voor de tweede etappe. Na de zware dag van gisteren, vooral voor wat betreft navigeren, zal de etappe van vandaag ook het nodige eisen van de deelnemers. Deze dag zou het eerste gedeelte van de marathonetappe zijn, ware het niet dat het gesloten bivak van Al Artawiyah door zware regenval onbegaanbaar was geworden. Dus… geen gesloten bivak maar daarentegen wel, na de loeizware special, een lange verbindingsroute naar het bivak van Al Qaisumah.
De start vanuit het bivak was maandagmorgen al heel erg vroeg. We hebben Mirjam nog niet gesproken, na de finish van de special heeft ze nog een lange en onverwachte verbindingsroute te gaan.
Wel kunnen wij zien dat ze de finish van deze etappe bereikt heeft en het lijkt erop dat Mirjam in haar element begint te komen. Vandaag stonden de duinen, daar waar Mirjam op haar best is, op het programma.
De cijfers spreken voor zich… want zoals het er nu uitziet weet ze de etappe zo rond de 50ste motorrijder te finishen.