Plaatsing van Augmented Reality
Breng de virtuele wereld naar de realiteit op verschillende manieren met Augmented Reality
Er zijn verschillende opties om virtuele objecten in de echte wereld te plaatsen. Dat is maar goed ook, omdat het zorgt voor extra mogelijkheden en flexibiliteit in het behalen van de beste prestaties van de Augmented Reality (AR) experience. Naast de methodes van virtuele objecten plaatsen, spelen andere factoren ook nog een belangrijke rol, zoals de hardware van de apparatuur die wordt gebruikt.
Augmented Reality (AR), of de digitale inhoud ervan, wordt geplaatst op basis van het herkennen van een vooraf gedefinieerd doel (target). Dit doel kan een QR-code zijn, maar ook een afbeelding, lege oppervlakte of de contouren van een model, maar wat kan je er nou mee?
Anchor Points
Door de herkenning van het ingestelde doel ontstaat er een relatie tussen de digitale wereld en de echte wereld middels een referentiepunt. Dit punt, ook wel Anchor Point genoemd, is het centrum waar vandaan alle digitale inhoud wordt opgebouwd en geplaatst. Vanwege de anchor point weet een 3D-model of een afbeelding in de 3D-omgeving waar het moet staan en hoe het moet staan ten opzichte van het referentiepunt. Wanneer het referentiepunt is gekoppeld aan een uniek en fysiek doel is het mogelijk om de virtuele object naadloos samen te laten gaan met de fysieke omgeving. Dat is heel handig als er bijvoorbeeld gekeken moet worden of de nieuwe machine wel in de assemblagelijn past.
ThingMarks in Creo, Vuforia en Windchill
ThingMarks zijn speciale QR-codes specifiek ontworpen voor het Vuforia-ecosysteem. Door het slimme design van de ThingMark is het mogelijk om deze voor meer doeleinden te gebruiken dan alleen het verbergen van een webadres. Het scannen kan alleen met de gratis Vuforia View-app. De functionaliteit van Vuforia is geïntegreerd met zowel PTC Creo als PTC Windchill, waardoor Augmented Reality nog toegankelijker is voor de standaard PTC-gebruiker.
Wat kan je met ThingMarks?
In PTC’s Creo, Vuforia Studio en Windchill kan een model gepubliceerd worden in AR, waarbij het model kan worden gekoppeld aan een ThingMark. Door de unieke vorm van de ThingMark kan het model zowel opgehaald als geplaatst worden met de marker.
De marker moet weergegeven worden op een tablet, scherm of op papier om goed herkenbaar te zijn voor de AR-camera. De marker heeft een standaard afmeting die in verhouding staat met de afmetingen van het 3D-model. Factoren als oriëntatie, schaal en de herkenbaarheid van de marker zijn dus cruciaal voor de visualisatie van de experience.
Voor marketingdoeleinden zijn ThingMarks ook uitermate geschikt, omdat deze markers bijvoorbeeld uitgedeeld kunnen worden op beurzen middels een visitekaartje, flyer of magazine. Geef er een eigen draai aan door de kleuren aan te passen en een bedrijfslogo toe te voegen!
Image Targets
Afbeeldingen gebruiken als referentiepunt werkt hetzelfde als met ThingMarks, maar dan zonder dat je de experience ermee kunt openen. Het brengt wel extra mogelijkheden wat betreft marketing in de vorm van hoe de cases worden uitgedragen en de bijbehorende huisstijl.
Image Targets zijn bij een beurs of klantenbezoek ook zeer geschikt om te gebruiken, maar dan wel bij voorkeur in de vorm van het laten zien van de experience en niet het delen ervan. Een primeur of proef voor een exclusief gezelschap past hier ook bij. Een machine openschroeven voor of meenemen naar een tentoonstelling is niet meer nodig. Door de buitenkant en het binnenwerk van de machine virtueel op de afbeelding te plaatsen, kan er gereguleerd worden wat men ziet en wie het ziet. Het intellectueel eigendom is volledig beschermd, omdat de data niet gedeeld wordt en alleen zichtbaar is op de door het bedrijf gekozen apparatuur.
Model Targets in Vuforia
Bij het gebruiken van Model Targets zoekt de software de contouren en details van het ingeladen model in de echte wereld op. Dit kan van alles zijn, zoals een afstandsbediening of een multimeter, maar ook grotere apparaten, zoals een serverkast, auto of een slagboom op de parkeerplaats. Bij werkzaamheden als Quality Control, Product Configuration en beurzen, zoals een autoshow, kan modelherkenning uitermate goed tot z’n recht komen.
Hoe werkt het?
Met Model Targets is het een vereiste dat het object fysiek aanwezig is. Dit kan een belemmering zijn, maar het maakt het veel makkelijker om precies te laten zien wat er nodig is en niet meer dan dat. In dit geval gaat ‘Less is More’ perfect op. Een machine openschroeven voor een tentoonstelling is niet meer nodig. Zet de buitenkant neer, zorg dat de contouren worden herkent en het binnenwerk staat er virtueel in. Op deze manier is het te reguleren wat er gezien kan worden en wie het kunnen zien.
De standaard Model Target kan geheel naar eigen inzicht ingesteld worden. Herkenning werkt dan vanaf het handmatig ingestelde perspectief.
Met Advanced Model Targets wordt er een 360º contour gegenereerd van het model, waardoor de herkenning vanuit alle hoeken van het object maximaal presteert! Deze functionaliteit is een standaard onderdeel van Vuforia, maar kan mogelijk niet geactiveerd zijn. Daar helpen we u graag bij via deze link.
Area Targets
De naam geeft al weg wat het doet, namelijk een omgeving als doelwit gebruiken voor herkenning. Wat voor een omgeving moet het dan zijn? Een fabriekshal bijvoorbeeld!
Waarom een Area Target gebruiken?
Area Targets kunnen worden gebruikt wanneer het voordelig is om Augmented Reality toe te passen op een grotere schaal dan alleen op een bureau, tafel of vergaderruimte. Een dergelijke situatie kan zijn in een fabriekshal langs de assemblagelijnen, maar ook kantoorruimtes, appartementen, publieke ruimtes, musea en nog veel meer.
Het verschil tussen Area Targets en andere targets
Het belangrijkste verschil zit in de schaal van de target. Een Area Target moet weten hoe de omgeving is vormgegeven. Dit betekent dat er een 3D-model of een 3D-scan aanwezig moet zijn om het te laten werken. Het voordeel hiervan is dat de tracking aanzienlijk preciezer presteert op grotere afstanden, maar ook dat de toegankelijkheid beter wordt over de hele linie. Applicaties, IoT-data en werkinstructies kunnen bij alle relevante objecten geplaatst en gebruikt worden.
Mixen met de realiteit
De virtuele data die aanwezig is bij de bovenstaande methodieken kunnen worden gecombineerd met de sensor data van het AR-apparaat. Met een combinatie van bijvoorbeeld bewegingssensoren, dieptesensoren, infraroodsensoren en eventueel GPS kan men rondom een model lopen of deze (gedeeltelijk) onzichtbaar maken als er een fysiek object voor staat.
Op deze manier wordt het AR-apparaat zich bewust van hoe de echte wereld er uitziet, of de gebruiker zich beweegt en allerlei andere factoren waardoor de ervaring van de gebruiker alleen maar realistischer wordt. Wanneer in dit geval de virtuele objecten real-time in de echte wereld worden geplaatst waarbij factoren van de echte wereld wel in acht worden genomen, spreken we over Mixed Reality, maar dat is een onderwerp voor een andere keer.
Thijs van Oort
CAD ServicesWil je zien hoe Augmented Reality werkt en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Wij komen graag langs om het te laten zien.