Augmented Reality is serieus geen gimmick
Augmented Reality is geen gimmick
Augmented Reality (AR) is al even onder ons en het wordt al op verschillende manieren toegepast. In de maakindustrie liggen er op dit gebied nog mooie kansen. Hoe prettig zou het zijn om fouten eerder te ontdekken en om de productie van fysieke prototypes te kunnen verminderen? Door je creatie in 3D te bekijken, kun je jouw design aanpassen voordat deze daadwerkelijk gebouwd wordt. “Het toepassen van AR resulteert in een snellere oplossing”, aldus Freek Wiertz, accountmanager bij CAD Services.
AR wordt gezien als gimmick
Terwijl de integratie van VR-technologie in CAD-software al enige tijd gaande is, lijkt AR nog niet echt vaste grond onder de voeten te hebben. Slechts een kwart van de wereldwijde CAD-gebruikers denkt, volgens Onderzoeksbureau Business Advantage, AR in de komende 3 à 5 jaar toe te passen. X‑Reality Developer Martijn Busschers bij CAD Services heeft daar wel een verklaring voor: “Terwijl social mediaplatforms als Snapchat augmented reality al hebben omarmd, wordt de toepassing binnen de maakindustrie nog veelal als gimmick of tool gezien.”
AR vereenvoudigt het instructieproces
Martijn en Freek weten als geen ander dat AR veel verdergaat dan het jagen op Pokémon en filters of afbeeldingen aan je video toevoegen. AR is volgens beide mannen zeker interessant binnen de montage en assemblage. “Het assembleren van een product is een foutgevoelig proces”, vertelt Freek. “Je moet je voorstellen dat elk product een eigen instructie heeft die vastgelegd is in een geprint document. Het kost tijd om die informatie tot je te nemen en goed te begrijpen wat er nu eigenlijk van je gevraagd wordt. Met AR kun je dit proces vereenvoudigen.”
In plaats van een document staat de service engineer in de fysieke ruimte en krijgt bij de inzet van AR via een HoloLens of een mobile device digitale toevoegingen te zien. “Denk bijvoorbeeld aan het weergeven van de assemblage-instructies. Zo weet de engineer exact wat hij of zij moet doen zonder hele handleidingen door te hoeven worstelen”, vult Freek aan. “De instructies kunnen op verschillende manieren worden getoond: tekstueel, audiovisueel of in 3D. Deze manier van werken zorgt voor een sneller assemblageproces met een lagere foutmarge en een hogere tevredenheid bij je medewerkers.”
Expert op afstand
In samenwerking met PTC Vuforia combineert CAD Services AR met real-time communicatie. “Dit maakt het voor onder andere service engineers mogelijk om te videobellen met experts”, legt Martijn uit. “De expert hoeft dus niet fysiek op dezelfde plek te zijn als de engineer. Dit bespaart arbeidstijd en reiskosten en het komt uiteindelijk de operationele productiviteit en efficiëntie ten goede.” Een bijkomend voordeel is dat er verschillende soorten 3D CAD-modellen ingeladen kunnen worden. Elk model kan worden uitgerust met een animatie vanuit Creo Illustrate.
Het is ook een welkome oplossing in tijden van een pandemie en personeelsschaarste. De monteurs die normaal gesproken naar de klant zouden gaan om bijvoorbeeld een machine op te bouwen, hoeven geen reisbewegingen meer te maken. Via het Vuforia-platform wordt er visueel uitleg en instructies gegeven. Zelfs persoonlijke ondersteuning op afstand is mogelijk met remote assistance. “Het platform biedt ook de mogelijkheid om (nieuwe) medewerkers te trainen”, meldt Martijn. “Doordat mensen zich niet meer hoeven te verplaatsen, kunnen (nieuwe) medewerkers sneller worden ingewerkt en kan hun voortgang gemonitord worden.”
De kracht van de eenvoud
“Of het nu gaat om een leerproces, het overdragen van zeer complexe info van een techneut naar een minder technisch persoon, de kracht van Vuforia ligt in de eenvoud”, meent Freek. “Het platform werkt zowel online als offline, op Android-, Apple- en HoloLens-devices. En omdat wij Vuforia as a Service kunnen aanbieden, kun je experimenteren met AR in een kleine vorm. We zijn heel flexibel en bieden verschillende pakketten aan.” Uiteindelijk draait het CAD Services om het eerlijke verhaal. “Voor ons is het belangrijk om te weten hoe je AR wilt inzetten en of dit het beste middel is voor die situatie”, aldus Freek.
Kennisdeling
“Augmented Reality is geen toekomstmuziek”, meent Freek. “Het is er en je kunt er niet omheen. Door nu te kiezen voor AR, kun je als bedrijf meegroeien in de ontwikkeling. Ben je innovatief, dan loop je ook nog eens voorop in die ontwikkeling.” Martijn sluit zich daarbij aan: “AR kan je heel goed helpen bij de kennisdeling en het waarborgen van die kennis. Het is binnen de montage en assemblage zeker geen gimmick, het is vandaag én morgen uiterst relevant.”
Nieuwsgierig, maar weet je niet zeker of AR iets voor jou is? Maak dan eens in samenwerking met CAD Services een experience op basis van jouw eigen 3D CAD-model of werk in een speciale workshop samen naar een aanbeveling voor jouw specifieke uitdagingen.
Thijs van Oort
CAD ServicesMeer weten? Neem vrijblijvend contact op!