Tridec stapt over op nieuwe versie PLM-systeem

Inmiddels rijden er wereldwijd al meer dan vijftigduizend trailers rond met een stuursysteem en ophanging van Tridec. En dat aantal groeit naarmate de onderneming zijn producten voor de opleggerindustrie verder blijft ontwikkelen. Een activiteit die al sinds jaar en dag wordt ondersteund met behulp van PLM.

Door Lambert-Jan Koops van CAD Magazine

Een goede voorbereiding is het halve werk

Tridec is wereldmarktleider voor stuuroplossingen. Het is gespecialiseerd in het ontwikkelen en pro duceren van mechanische en hydraulische stuursystemen alsook as ophangingen voor alle typen getrokken materieel.

De afdeling Research & Development houdt zich continu bezig met het upgraden van bestaande systemen en de ontwikkeling van nieuwe systemen om op die manier te kunnen blijven inspelen op de vraag van de  klant. Het bedrijf heeft twee vestigingen. De hoofdvestiging is gevestigd in het Neder –
landse Son, ten noorden van Eindhoven. Hier vindt de assemblage, productontwikkeling, service en verkoop plaats.

helemaal overtuigd van het nut van de overstap

De vestiging in Murtede-Cantanhede te Portugal houdt zich voornamelijk bezig met productie van componenten en enkele eindproducten. Sinds 2008 behoort Tridec tot de internationale JOST World-groep, waardoor het bedrijf beschikt over een wereldwijd netwerk aan lokale, gespecialiseerde verkooppunten.  De meeste stuursystemen van Tridec worden in eerste instantie modulair opgebouwd met behulp van de standaardcomponenten die het bedrijf levert. Indien noodzakelijk vinden er daarna nog aanpassingen plaats om aan klantspecifieke eisen te voldoen.

Bij deze werkzaamheden zijn in de Nederlandse vestiging van Tridec twee verschillende ontwerpprogramma’s betrokken: het opbouwen van de producten met behulp van de modules vindt plaats in AutoCAD, terwijl het daadwerkelijke ontwerpwerk en het doorvoeren van aanpassingen in de modules en onderdelen wordt gedaan in PTC Creo Parametric. In Portugal wordt voornamelijk gewerkt met AutoCAD, omdat de engineers daar zich met name richten op het voorbereiden van de productie. Dit is belangrijk voor de Nederlandse vestiging, aangezien zo´n zestig procent van de onderdelen afkomstig is van Tridec Portugal – de resterende zaken worden lokaal in Nederland ingekocht of aangeschaft bij gespecialiseerde leveranciers.

het is allemaal in goede banen geleid door CAD Services

Duidelijkheid

Bas Willems en René Klomp zijn werkzaam bij Tridec als respectievelijk manager R&D en IT-coördinator. Zij vertellen over de manier waarop het datamanagement is ingericht bij Tridec. Klomp: “We werken al heel lang met de software van PTC, waarbij we in 2000 zijn begonnen met Pro/ENGINEER. Voor het datamanagement hadden we in eerste instantie Intralink, wat later, in 2008, PTC Windchill werd in combinatie met PTC Creo Parametric.” Willems vult zijn collega aan: “Binnen Tridec was het vanaf het begin al duidelijk dat er een procedure moest komen voor het beheer van de technische informatie. Daarom is ook al direct na het in gebruik nemen van Intralink een release- en wijzigingsprocedure geformuleerd zodat we alleen de juiste tekeningen zouden communiceren,
zowel voor intern als extern gebruik.”  Het gebruik van een PLM-systeem biedt volgens
de beide heren duidelijkheid: zo is de wijzigingsgeschiedenis van een model goed te volgen en is duidelijk inzichtelijk welk onderdeel waar wordt gebruikt. Misschien wel net zo belangrijk is echter de mogelijkheid om ook oude onderdelen terug te vinden in de database. Willems: “Dat is met name
van belang bij onderhoud en reparaties van uitgeleverde producten, waarbij we natuurlijk precies willen weten welke versie van een onderdeel moet worden vervangen.”

Database

Na de overstap van Intralink werkte Tridec in eerste instantie met PTC Windchill 9.1. Dat pakket raakte echter verouderd en dus werd het tijd voor een nieuwe versie en dat betekende automatisch dat Willems en Klomp een migratietraject voor de kiezen kregen. Een uitdagende taak, zeker ook omdat de migratie van Intralink naar Windchill in 2008 de nodige hoofdbrekens had gekost in Brabant. Klomp: “We zijn eind januari 2015 live gegaan met de nieuwe versie, maar de voorbereidingen waren natuurlijk al gestart in 2014. In eerste instantie hebben we in december van dat jaar de serverinstallatie van PTC Windchill 10.2 uitgevoerd.  Dat was op zich prima te doen, maar er was ook nog een ander aandachtspunt en
dat was de overstap van de Oracle-database naar SQL. We wilden van de Oracle-software af omdat die erg duur was en bovendien ook complexer is dan SQL. Het nadeel daarvan was alleen wel dat er meer migratiestappen moesten plaatsvinden, maar dat is allemaal in goede banen geleid door CAD Services, die ons ondersteund hebben bij de implementatie van de nieuwe software.”

Ondanks de extra migratiestappen verliep de overstap naar de SQL-database en de nieuwe versie van het PLM-systeem zonder problemen. Dankzij een gedegen voorbereiding kon de uiteindelijke migratie binnen een dag worden afgehandeld, tot grote opluchting van de medewerkers van Tridec. Willems: “Bij de overstap van Intralink naar PTC Windchill hebben we de hele overgang nog stopgezet omdat er van alles misging, maar deze keer hadden we alles onder controle. Dat was ook te danken aan de functionaliteit die de PTC software tegenwoordig bevat en waarmee een migratiecontrole is uit te voeren.

We hadden deze binnen een testomgeving al op specifieke tekeningen uitgevoerd en waren daarbij
geen problemen tegengekomen, zodat we met een gerust hart de migratie konden uitvoeren.”

de moeite en het geld dubbel en dwars waard

Eigenaardigheden

Al met al hebben de afdelingen Engineering en R&D van Tridec slechts één dag stilgelegen tijdens de overgang naar de nieuwe versie van PTC Windchill en die dag werd gebruikt om de engineers en ontwikkelaars te trainen en gewend te laten raken aan de nieuwe software. Daarna was het tijd om daadwerkelijk te gaan werken met het nieuwe systeem. “Dat ging in principe prima, we kwamen alleen nog wat kleine eigenaardigheden tegen tijdens het werk. Zo veroorzaakten sommige samenstellingen bijvoorbeeld een crash van het systeem, waarbij het niet direct duidelijk was waar dat aan lag. Was
het de samenstelling, zat er een bug in de software of was er iets anders aan de hand? Ook ontdekten we een fout bij het weergeven van sommige tekens in specifieke velden: bijzondere tekens werden soms wel en soms niet getoond. Dat zijn echter geen onoverkomelijke problemen. We zoeken momenteel met CAD Services uit hoe die storingen worden veroorzaakt, hoe we ze kunnen oplossen, maar het werk kan daarbij gewoon doorgaan”, zo legt Klomp uit.

Resultaat

Inmiddels werken de engineers van Tridec nu een aantal weken met de nieuwe PLM-software en de eerste resultaten zijn duidelijk zichtbaar. “De eerste signalen geven reeds aan dat we geschetste productieverbetering gaan behalen”, zo vertelt Willems. “En dat is mooi, want dat was een belangrijk argument om de overstap te maken, aangezien een dergelijke overstap behoorlijk wat kosten met
zich meebrengt. We hebben het project intern verkocht met het argument dat de engineering-en ontwik kelingstijd met tien procent zou afnemen en dat we op die manier de kosten zouden terugverdienen.

Ook Klomp is al helemaal overtuigd van het nut van de overstap: “De productiviteitswinst op onze eigen afdeling is één ding, maar er zijn ook nog andere gebieden waar we voordeel kunnen halen. Momenteel maken we bijvoorbeeld voor ons ERP-systeem nog apart onderdelen aan, maar dat werk zou in de toekomst wel eens kunnen komen te vervallen. Tridec overweegt namelijk de overstap naar
een nieuw ERP-systeem, SAP, en daarvoor is binnen PTC Windchill een koppeling beschikbaar.

Als we die koppeling kunnen gebruiken, is de migratie de moeite en het geld dubbel en dwars waard geweest.”