Rosscor en CAD Services

Dankzij Rosscor kan een Belgische patatbakkerij 25 ton friet per uur invriezen en vindt het gas uit een Russische gasbel zijn weg naar Europa. Het bedrijf maakt compressoraggregaten en installaties voor de olie- en gassector en voor de industriële koude-industrie. Onder het motto ‘never change a winning team’ werkt het design department samen met CAD Services.

In de tekenkamer van Rosscor maken zes engineers de ontwerpen voor alle installaties die het bedrijf levert. Het Nederlandse Rosscor is onderdeel van Colfax, een grote multinational die bestaat uit veertien bedrijven en vestigingen heeft in Europa, Amerika en Azië. Het bedrijf ontwerpt op de eerste plaats compressoraggregaten en daarnaast de volledige installaties eromheen. Onlangs nog een van 110 ton. “Die paste op de centimeter nauwkeurig door de laaddeur van de productieruimte”, vertelt hoofd tekenkamer Tonny Snijders.

SMDB20130529_Colfax10

Binnen de industriële koude-industrie levert Rosscor bijvoorbeeld compressoraggregaten voor enorme koelhuizen van de fruitindustrie en chiller packages die mobiele ijsbanen op gezellige stadspleinen koel houden. Een Russische klant heeft pasgeleden een indoor-skipiste aangelegd met aggregaten van Rosscor.

Binnen de olie en gas gaat het om compressie – bijvoorbeeld om gas door leidingen naar Europa te vervoeren – en om pompstations, zowel onshore als offshore. Een van de nieuwste ontwikkelingen is de productie van mobiele, lichte pompstations die klein genoeg zijn om op een vrachtwagen te passen.

Vertrouwen

Het maken van modellen doen Snijders en zijn collega’s in Pro/Engineer van PTC. De samenwerking met CAD Services begon toen een eerdere leverancier werd geroyeerd. Snijders: “We konden toen kiezen uit twee resellers. Met CAD Services had ik al samengewerkt bij een eerdere werkgever. Dat maakte de keuze makkelijk.”

CAD Services heeft een goed kennisniveau

Naast de historie speelde ook het gevoel mee. “CAD Services levert een hoge kwaliteit, heeft een goed kennisniveau en de mensen zelf zijn prettig in de omgang. Ik wil kunnen terugvallen op een partner waarvan ik weet wie er werken en waarbij ik kan vertrouwen op de continuïteit. Bij CAD Services ken ik de jongens bij naam. Als ik er kom is het ouwe-jongens-krentenbrood, gewoon gezellig. Het is een prettige club, ik heb er het gevoel dat ik thuis ben.”

Snijders omschrijft zichzelf als een no-nonsence figuur: open, eerlijk en rechtdoorzee. “Daar kunnen de mensen van CAD Services goed mee overweg. We doen op een eerlijke manier zaken. Ook dragen ze proactief dingen aan: ze kwamen pas nog uit zichzelf met de oplossing voor een probleem met dataopslag waar we tegenaan liepen.”

Inzicht

De overstap naar 3D-CAD-software betekende voor de tekenkamer van Rosscor een gigantische stijging van kwaliteit, professionaliteit en inzicht. “Aanvankelijk betekende het veel meer werk”, lacht Snijders. “Vroeger lieten we veel meer aan de productie over: het steuntje daar-en-daar zochten ze dan zelf uit. Maar als de productie een fout maakt en iets overnieuw moet doen, kost dat veel geld. Nu steken wij er meer werk in door vooraf alle details uit te tekenen. We hebben in onze bibliotheek modellen voor álle onderdelen in de installatie. De productie is zo sneller klaar. Sinds de overstap naar 3D maken we minder fouten, dat is een grote plus.”

“Vroeger moest je heel veel voorstellingsvermogen hebben”, vervolgt Snijders. “Het 3D-beeld zat in je hoofd. Nu kunnen we een model van alle kanten bekijken, kantelen en inzoomen.” Dat geldt ook voor collega’s van andere afdelingen, klanten en technisch onderhandelaars. “Met freeware kan iedereen het model bekijken. Je geeft hen echt iets mee, dat is professioneel. De communicatie binnen ons bedrijf is er ook door verbeterd. Bovendien kunnen we nu berekeningen doen. Bij het ophangen van een installatie met de kraan, mag de piping niet te veel onder druk staan. Met de software berekenen we of het frame sterk genoeg is.”

De kwaliteit van het tekenwerk is enorm toegenomen. “De 2D-tekeningen zijn nu heel herkenbaar. Daarnaast hebben de twee productiechefs ook de software om de 3D-modellen te bekijken. 2D is minder gedetailleerd; zo kunnen ze zien hoe alle onderdelen precies bedoeld zijn.”

De uitdagingen voor de toekomst liggen voor Rosscor op het vlak van efficiency en levertijd. Snijders: “We moeten in minder tijd steeds meer doen, met minder of hetzelfde personeel. Daarom zijn we bezig met standaardisatie, PDM en value stream mapping. We willen het proces, de waste – wachttijden, voorraad – en het functioneren van de afdeling verder inzichtelijk maken. En de beste zijn en blijven in ons vakgebied.”